ESEMÉNYNAPTÁR


MÁRC

28

  ETK-Eduvital oktatás 20. félév
Egészségtudományi Kar + online
16:30

További események...

 

Támogasson minket!


Adója 1%-ával Ön is támogathatja
az EDUVITAL tevékenységét!

Alapítványunk adószáma: 18732168-1-42

Köszönjük!

 


 

Oldalainkat 70 vendég és 0 tag böngészi

MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program

TANTUdSZ Program 2016-2021

 

K Ö Z L E M É N Y E K

 

I. TANTÁRGY-PEDAGÓGIAI MONOGRÁFIÁK, TANKÖNYVEK SZÁMÁRA ÍRT FEJEZETEK

  1. Falus A:
    A család, mint szociális epigenetikai környezet.
    in: TÁRSADALOM, CSALÁD, EGÉSZSÉG Családtudományi alapismeretek (szerk. Feith HJ)
    Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Budapest, 2018. ISBN 978-615-5855-05-4 (fejezet)
    pdf A könyv tartalomjegyzéke 

  2. Feith Helga Judit, Falus András, Mészárosné Darvay Sarolta, Lukács J. Ágnes, Gradvohl Edina, Kolosai Nedda, Füzi Rita Andrea és a TANTUdSZ munkacsoport:
    Kortársoktatás, mint egy lehetséges egészségnevelési módszer a XXI. században.
    Magyar Pedagógiai Társaság Műhely kiadványa
    In: Czakó, Kálmán (szerk.) Csillagfényben IV. A neveléstudományi megelőzés: Kapcsolódó hatásgyakorlások.
    Budapest, Magyarország: Örökségünk Kiadó (2019) 256 p. pp. 27-33., 7 p. (fejezet)

  3. Falus, András ; Mészárosné, Darvay Sarolta ; Feith, Helga
    A genomika és a mentális epigenetika alapjai: alakuló társadalomtudományi kapcsolatok.
    In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián (szerk.) Új kutatások a neveléstudományokban, 2018: Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések.
    Budapest, Magyarország: L' Harmattan Kiadó, (2019) pp. 115-134., 20 p.

  4. Helga Judit Feith, András Falus:
    Health promotion of children by interprofessional approach and peer education.
    In: Molly, De Salis (szerk.) Child Education: Perspectives, Opportunities and Challenges.
    Hauppauge (NY), Amerikai Egyesült Államok: Nova Science Publishers (2020) pp. 169-187. Paper: Chapter 6, 19 p.
    pdf A teljes könyvfejezet a kiadó weboldalán

  5. Feith HJ - Falus A (szerk.)
    Egészségfejlesztés és nevelés. A kortársoktatás pedagógiai módszere elméletben és gyakorlatban.
    Akadémiai Könyvkiadó, 2019. ISBN: 789630599610 (önálló könyv) pp. 363
    pdf A könyv tartalomjegyzéke 

 A könyvben a TANTUdSZ pályázati programban szereplők által írt fejezetek:

  • Az egészség/fejlesztés?/-hez való jog (Feith Helga Judit)
  • A nevelés, mint a mentális epigenetikai tényezők egyike (Falus András)
  • A képzők képzése a felsőoktatásban és a posztgraduális oktatásban (Soósné Kiss Zsuzsa- Zombori Judit)
  • Az EDUVITAL koncepció (Falus András - Melicher Dóra)
  • Kortárssegítők az ókori görög világban (Gradvohl Edina - Németh György)
  • Kortársoktatás fogalmának változása a XX. században és napjainkban (Lukács J. Ágnes)
  • A kortársoktatás neveléstudományi fogalmi keretei (Kolosai Nedda)
  • Kortársoktatók/kortárssegítők képzése iskolai környezetben (Mészárosné Darvay Sarolta- Bihariné Krekó Ilona-Zombori Judit)
  • A TANTUdSZ Ifjúsági Egészségnevelési Program létrejötte, felépítése, programjai (Feith Helga Judit - Falus András)
  • A fenntartható középiskolai újraélesztés-képzés programja (Fritúz Gábor - Gál János)
  • Játékelemek alkalmazása az egészségfejlesztés területén: egy prevenciós szabadulószoba bemutatása (Kapitány-Fövény Máté - Gilbert Anna - Szedmák Eszter)
  • Egészségprogram Receptgyűjtemény (szerkesztő: Füzi Rita Andrea - Nagyné Horváth Emília)
  1. Soósné Kiss Zsuzsanna, Feith Helga Judit, Lukács J. Ágnes, Mészárosné Darvay Sarolta, Füzi Andrea Rita, Bihariné Krekó Ilona, Kolosai Nedda, Gradvohl Edina, Zombori Judit, Falus András
    Tutorálás „felső" fokon – a tantudsz ifjúsági egészségnevelési program tutoraival készített első fókuszcsoportos megbeszélés eredményei, programfejlesztési javaslatok, az új program bemutatása.
    in: Kortárs kihívások és megoldások a közegészségügyben (szerk. Sántha Ágnes) in press (fejezet)

 

II. FÜGGETLEN BÍRÁLATOT (ANONIM „PEER-REVIEW”) ALKALMAZÓ NEMZETKÖZI, HAZAI FOLYÓIRATOKBAN KÖZZÉTETT TANTÁRGY-PEDAGÓGIAI KÖZLEMÉNYEK

  1. Feith Helga Judit, Lehotsky Ákos, Füzi Andrea Rita, Lukács Ágnes, Csima Zoltán, Gradvohl Edina, Mészárosné Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Zombori Judit, Falus András
    Egy iskolai kézhigiénés egészségnevelési program hatásvizsgálatának tanulságai - az első pilot eredmények.
    IME: INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY / INFORMATIKA ÉS MENEDZSMENT AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN 17:(2) pp. 18-23. (2018)
    pdf A közlemény 1. oldala 

  2. Lehotsky A, Falus A, Lukacs A, Fuzi AR, Gradvohl E, Meszarosne Darvay S, Biharine Kreko I, Berta K, Deak A, Feith HJ
    Kortárs egészségfejlesztési programok közvetlen hatása alsó tagozatos gyermekek kézhigiénés tudására és megfelelő kézmosási technikájára
    ORVOSI HETILAP 159:(12) pp. 485-490. (2018)
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  3. Lukács Ágnes, Darvay Sarolta, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Rita, Bihariné Krekó Ilona, Némethné Gradvohl Edina, Kolosai Nedda, Falus András, Feith Helga Judit
    Kortárs egészségfejlesztési programok gyermekek és fiatalok körében a hazai és a nemzetközi szakirodalom tükrében: Szisztematikus áttekintés.
    EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 59:(1) pp. 6-24. (2018)
    pdf A közlemény 1. oldala 

  4. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Füzi Andrea Rita, Lukács J. Ágnes, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Bihariné Krekó Ilona, Zombori Judit, Nagyné Horváth Emília, Fritúz Gábor, Falus András, Feith Helga Judit (2018): A kortársoktatás korszerű elméleti neveléstudományi megközelítései, fogalmának meghatározása a „Tanulj, tanítsd, tudd!” program kutatási tapasztalatainak felhasználásával.
    ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 68. (7-8). pp. 20-50.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  5. HJ Feith, Á Lehotsky, Á Lukács, E Gradvohl, R Füzi, S Darvay Mészárosné, I Krekó Bihariné, ZS Karacs, ZS Kiss Soósné, A Falus (2018)
    Methodological approach to follow the effectiveness of a hand hygiene peer education training programme at Hungarian schools
    DEVELOPMENTS IN HEALTH SCIENCES 1(2), pp. 39-43.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  6. Helga Judit Feith, Ágnes Lukács, Edina Gradvohl, Rita Füzi, Sarolta Mészárosné Darvay, Ilona Bihariné Krekó, András Falus (2018)
    Health education – responsibility – changing attitude.
    ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE SOCIAL ANALYSIS 8 55–74.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  7. Ábrám Boróka, Szőke Andrea, Lukács J. Ágnes, Lovas Krisztina Erzsébet, Nagyné Horváth Emília, Soósné Kiss Zsuzsanna, Bihariné Krekó Ilona, Veresné Bálint Márta, Füzi Rita Andrea, Kukovecz Györgyné, Suhajdáné Urbán Veronika, Gradvohl Edina, Mészárosné Darvay Sarolta, Falus András, Feith Helga Judit (2018)
    TANTUdSZ iskolai kortárs egészségfejlesztési program folyadékfogyasztás témában I.: A kortársoktatás elég-e(dettsége)? Egy hazai kutatás tanulságai.
    ÚJ DIÉTA: A MAGYAR DIETETIKUSOK LAPJA 27: 5 pp. 8-12.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  8. Ábrám Boróka, Szőke Andrea, Lukács J. Ágnes, Lovas Krisztina Erzsébet, Nagyné Horváth Emília, Soósné Kiss Zsuzsanna, Bihariné Krekó Ilona, Veresné Bálint Márta, Füzi Rita Andrea, Kukovecz Györgyné, Suhajdáné Urbán Veronika, Gradvohl Edina, Mészárosné Darvay Sarolta, Falus András, Feith Helga Judit (2019)
    TANTUdSZ iskolai kortárs egészségfejlesztési program folyadékfogyasztás témában II.: A kortársoktatás elég-e(dettsége)? Egy hazai kutatás tanulságai.
    ÚJ DIÉTA: A MAGYAR DIETETIKUSOK LAPJA 28: 1 pp. 8-12.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  9. Szőke Andrea, Benke Fruzsina Erika, Ábrám Boróka, Bordán Dorina Anita, Lukács J. Ágnes, Nagyné Horváth Emília, Soósné Kiss Zsuzsanna, Bihariné Krekó Ilona, Veresné Bálint Márta, Füzi Rita Andrea, Kukovecz Györgyné, Suhajdáné Urbán Veronika, Gradvohl Edina, Mészárosné Darvay Sarolta, Falus András, Feith Helga Judit (2019)
    TANTUdSZ iskolai kortárs egészségfejlesztési program folyadékfogyasztás témában III.: A kortársoktatás elég-e(dettsége)? Egy hazai kutatás tanulságai.
    ÚJ DIÉTA: A MAGYAR DIETETIKUSOK LAPJA 28: 4 pp. 9-12.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  10. Szalainé Tóth Tünde, Nagyné Horváth Emília, Falus András Bihariné Krekó Ilona, Mészárosné Darvay Sarolta, Kitzinger István, Kukovecz Éva, Karacs Zsuzsanna, Horváth Zsolt, Molnár Andrea, Jánossyné Solt Anna, Feith Helga Judit (2019)
    A felsőtagozatos és a középiskolai biológiai tankönyvek szerepe az egészségnevelésben.
    Egészségfejlesztés LX (2):36-41.
    pdf A közlemény 1-2. oldala     Teljes szöveg online

  11. Nagyné Horváth Emília, Feith Helga Judit, Falus András
    EDUVITAL: ifjúsági egészségtudatossági- és nevelési program.
    Magyar Tudomány 180(2019)10, 1523-1529.
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  12. Fritúz Gábor, Gradvohl Edina, Feith Helga Judit, Lukács J. Ágnes, Falus András, Gál János
    Egy lehetséges iskolai "jógyakorlat" az újraélesztés kortársoktatásában - egy egészségfejlesztési program első tapasztalatai.
    Orvosi Hetilap 160: 46 pp. 1816-1820., 5 p. (2019)
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  13. Feith, Helga Judit ; Mészárosné Darvay, Sarolta ; Lukács J., Ágnes ; Falus, András
    Hatékonyság és reflexió: A kortársoktatás pedagógiai módszere az egészségfejlesztés területén.
    MAGYAR TUDOMÁNY 181: 1 pp. 79-89., 11 p. (2020)
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  14. Bihariné, Krekó Ilona; Falus, András; Feith, Helga Judit; Füzi, Rita Andrea; Gradvohl, Edina; Lukács, J. Ágnes; Nagyné, Horváth Emília; Soósné, Kiss Zsuzsanna; Zombori, Judit; Darvay, Sarolta
    Egészségnevelés az óvodában – kortársoktatással (1. rész)
    ÓVODAI NEVELÉS: SZAKMAI-MÓDSZERTANI FOLYÓIRAT 73: 9 pp. 22-25., 4 p. (2020)

  15. Bihariné, Krekó Ilona; Falus, András; Feith, Helga Judit; Füzi, Rita Andrea; Gradvohl, Edina; Lukács, J. Ágnes; Nagyné, Horváth Emília; Soósné, Kiss Zsuzsanna; Zombori, Judit; Darvay, Sarolta
    Egészségnevelés az óvodában – kortársoktatással (2. rész)
    ÓVODAI NEVELÉS: SZAKMAI-MÓDSZERTANI FOLYÓIRAT 73: 10 pp. 25-29., 5 p. (2020)

  16. Molnár, ZS. ; Varga, L.; Gyenes, G. ; Lehotsky, Á.; Gradvohl, E. ; Lukács, Á.J. ; Füzi, R.A.; Gézsi, A. ; Falus, A.; Feith, H.J.
    Effectiveness of a Hungarian peer education handwashing programme in primary and secondary schools.
    DEVELOPMENTS IN HEALTH SCIENCES (In press)
    pdf A közlemény 1. oldala     Teljes szöveg online

  17. Lukács J. Ágnes, Takács Johanna, Kitzinger István, Soósné Kiss Zsuzsanna, Kapitány-Fövény Máté, Szabó Gábor, Falus András, Feith Helga Judit
    Cyberbullying iskolai intervenció rövid- és hosszútávú eredményessége a segítségkérés és programmal való elégedettség dimenziójában. A TANTUdSZ ifjúsági egészségnevelési program tapasztalatai általános iskolások körében.
    ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE (in press)

 

III. EGYÉB KONFERENCIA-KIADVÁNYOKBAN ÉS FOLYÓIRATOKBAN KÖZZÉTETT TANTÁRGY-PEDAGÓGIAI KÖZLEMÉNYEK

  1. Gradvohl Edina, Lukács Ágnes, Falus András, Feith Helga Judit, Füzi Rita
    A TANTUdSZ egészségnevelési program kézhigiénés elemének bemutatása és a hatékonyság mérése.
    EGÉSZSÉGTUDOMÁNY 61:(4) p. 87. (2017)
    pdf A közlemény 1. oldala 

  2. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Zombori Judit, Nagyné Horváth Emília, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Andrea Rita, Lukács J. Ágnes, Bíró Fanni, Falus András, Feith Helga Judit (2018):
    Meg fogod tanulni, ő hogyan értelmez – A kortársoktatás hatékonyságának egyik meghatározó aspektusa.
    TANÍ-TANI ONLINE ALTERNATÍV PEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT, 2018. 68. 1. sz. szeptember.
    A közlemény teljes szövege online 

  3. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Zombori Judit, Nagyné Horváth Emília, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Andrea Rita, Lukács J. Ágnes, Bíró Fanni, Lehotsky Ákos, Falus András és Feith Helga Judit (2018):
    A kortársoktatás pedagógiai, módszertani kutatása 1. – A Színes Tudás Kortársoktatási Modell kialakításának neveléstudományi szempontjai.
    Tanító Módszertani Folyóirat, 56 (8): 5-9. p.
    pdf A közlemény 1. oldala 

  4. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Zombori Judit, Nagyné Horváth Emília, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Andrea Rita, Lukács J. Ágnes, Bíró Fanni, Lehotsky Ákos, Falus András és Feith Helga Judit (2018):
    A kortársoktatás pedagógiai, módszertani kutatása 2. – A Körkörös Tanulás Kortársoktatási Modell bemutatása.
    Tanító Módszertani Folyóirat, 56 (9): 1-4. 4 p
    pdf A közlemény 1. oldala 

  5. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Lukács J. Ágnes, Nagyné Horváth Emília, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Andrea Rita, Zombori Judit, Bíró Fanni, Lehotsky Ákos, Falus András és Feith Helga Judit (2018):
    A kortársoktatás kutatása 3. - Kortársoktatás a gyermekek és a felnőttek perspektívájából.
    Tanító Módszertani Folyóirat, 56: (10) 9-13.
    pdf A közlemény 1. oldala 

  6. Kolosai Nedda, Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Lukács J. Ágnes, Nagyné Horváth Emília, Gradvohl Edina, Soósné Kiss Zsuzsanna, Füzi Andrea Rita, Biró Fanni, Falus András, Feith Helga Judit (2019)
    A kortársoktatás kutatása 4. - Kortársoktatás a gyermekek és a felnőttek perspektívájából - A kutatás eredményei II.
    TANÍTÓ 57. köt. : 2. sz. pp. 6-11.
    pdf A közlemény 1. oldala 

  7. Lukács J. Ágnes, Gradvohl Edina, Mészárosné Darvay Sarolta, Feith Helga Judit és a TANTUdSZ munkacsoport
    Hatékonyságmérés a TANTUdSZ Ifjúsági Egészségnevelési Programban.
    XXV. Primer Prevenciós Fórum Budapest 2019.05.15.
    Magyar Tudomány, 180(2019)10 Kiegészítés 5.
    pdf Az előadásról megjelent absztrakt 

  8. Feith Helga Judit, Mészárosné Darvay Sarolta, Falus András és a TANTUdSZ munkacsoport 
    Multidiszciplinaritás és kooperáció: egy kortársoktatáson alapuló egészségnevelési program bemutatása.
    XXV. Primer Prevenciós Fórum Budapest 2019.05.15. Magyar Tudomány, 180(2019)10 Kiegészítés 4.
    pdf Az előadásról megjelent absztrakt 

  9. Falus András, Mészárosné Darvay Sarolta,  Lukács J. Ágnes, Feith  Helga Judit, és a TANTUdSZ munkacsoport  
    Életmód és egészségnevelés az eduvital gyakorlatában; tudatos epigenetika 
    XXV. Primer Prevenciós Fórum Budapest 2019.05.15.
    Magyar Tudomány, 180(2019)10 Kiegészítés 3.
    pdf Az előadásról megjelent absztrakt 

  10. Darvay Sarolta, Bihariné Krekó Ilona, Feith Helga Judit, Füzi Rita, Gradvohl Edina, SHorváth Emília, Soósné Kiss Zsuzsa, Lukács J. Ágnes, Falus András és a TANTUdSZ munkacsoport      
    Az önreflexió szerepe az egészségnevelés gyakorlatában
    XXV. Primer Prevenciós Fórum Budapest 2019.05.15.
    Magyar Tudomány, 180(2019)10 Kiegészítés 6.
    pdf Az előadásról megjelent absztrakt 

  11. Falus András, Feith Helga Judit
    Egy kortárs egészségfejlesztési program tapasztalatai... A TANTUdSZ Programról.
    Egészségügyi Hozzáférés Konferencia és Egészségfejlesztés Szakmai Fórum Semmelweis Egyetem Budapest 2019. május 11.

A kutatás a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával, a Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program keretein belül valósult meg.

Köszönetünket fejezzük ki a HandInScan Zrt.-nek és az Ecolab-Hygiene Kft.-nek a kutatáshoz szükséges eszközök támogatásáért, valamint a TANTUdSZ Munkacsoport tagjainak, a programban résztvevő közoktatási intézményeknek, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, valamint az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar hallgatóinak, a programban résztvevő középiskolák kortársoktatói diákjainak.

 

 

KÉRDŐÍV

A középiskolás diákok körében tervezett, hiánypótló kérdőíves felmérésünk az átfogó egészségnevelési program első, előkészítő szakaszának fontos részét képezi, a diákok válaszai értékes segítséget nyújthatnak a program kidolgozásában.

A Magyar Tudományos Akadémiához benyújtott, támogatást nyert pályázatunk a kérdőíves felmérést tervezett feladatként szintén tartalmazta.

A kérdőíves felmérés  budapesti és vidéki középiskolák 9-10-11. osztályos diákjai körében méri fel a diákok véleményét. A kérdőívet  elektronikus alapon kitölthető, egyszerű formába programoztuk.

Kutatásunkat a vonatkozó hazai és nemzetközi jogi és etikai normák betartása mellett végezzük, biztosítjuk a résztvevők anonimitását, s az önkéntes alapon történő részvételét.

A kérdőív kitöltetéséhez a felkeresett iskolákhoz tartozó KLIK tankerületi igazgatók hozzájárulását előzetesen megkértük, és jóváhagyásukat megkaptuk.

 

Online kérdőív középiskolás diákoknak >>> 

 

Közreműködését megköszönve,

 

Tisztelettel:

 

Prof. Dr. Falus András Dr. Feith Helga Judit  Melicher Dóra
a munkacsoport vezetője           
egyetemi tanár,
az MTA rendes tagja,
az EDUVITAL társalapítója
főiskolai docens
tanszékvezető

 
az EDUVITAL ügyvezetője


 

 

MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program

TANTUdSZ Program 2016-2021

 

Korábban is, de a pandémia által kikényszerített karantén következtében mindenképpen az oktatás formai megvalósítása alapvető változáson megy át az egész világon, így Magyarországon is. Bár nyilvánvalóan a digitális oktatás, a mesterséges intelligencia eszközrendszerének bekapcsolása véleményünk szerint sosem fogja kiszorítani a tanár-diák, diák-diák személyes kapcsolatot, mégis, nyilvánvalóan az oktatási programok tartalmi formái, fókuszai, értékelési paradigmái változni fognak. Amikor a kortársoktatás - a peer education - nemzetközileg már terjedő megoldásának hazai bevezetését, s néhány programon történő modellezését egyik munkatársunk, még a 2015-ös próbaév előtt felvetette, ígéretes lehetőséget találtunk az MTA elnökségének sikeresen elnyert pályázati kezdeményezésében. Olyan konkrét projekteket választottunk (kezdetben a folyadékfogyasztás és a kézhigiénia tematikáit, később pedig az újraélesztés és az internetbiztonság kérdéseit, melyre a közoktatásban már akkor is (2017 előtt) növekvő figyelem irányult. A pandémia globális válsága, annak kezelése utólag is igazolta az ebből a szempontból is szerencsésnek mondható témaválasztások aktualitását. Így a kézhigiénia közvetlen hasznosulása (a gyerekek „hazavitték” a tanult viselkedési mintázatokat), a másik emberek irányába való empatikus törődés (újraélesztés), a külvilággal történő kapcsolatok erős beszűkülésével együtt járó módon az internetes kommunikáció sokoldalú kihívásai mind egyértelmű pozitív adalékoknak bizonyultak (és bizonyultak jelenleg is).

A modellek mellett a fiatalok egymással való proaktív kommunikációja, kortársakként hatalmas erőforrásokat szabadít fel a társadalom szerveződésének optimális irányba történő eltolódása szempontjából. Az egyetemista tutorok betanítása, az ő megjelenésük, diskurzusuk és korban közeli stílusuk a középiskolások, azoké pedig a kisiskolások irányába egy teljesen új motivációs szcenáriót eredményez mindkét irányban, az idősebbek felelősségtudatát, az ifjabbak számára pedig a befogadható, játékos elemekben sem szűkölködő otthonos iskola élményét fokozza. A frontális oktatás sok elemét felválthatja az eredményes kortársoktatás még számos, a jövőben megvalósítható megoldása.

Kutatásaink eredményességét a lehetőségekhez képest széles szocioökonómiai közegekben mérve részben nemzetközileg, általunk validált szociológiai eszközrendszerekkel támasztottuk alá. Sajnálatos, hogy a pandémia számos tervünket megakadályozta, de úgy érezzük tudományos igényességgel megtervezett munkánk, kutatásaink nyitott végűek, tapasztalataink alapján folytatható, kiegészíthető, magasabb szintre emelhető a kortársoktatás tevékenysége. Fiatal kollégáink publikációs tevékenysége szakmai karrierük számára is jelentős kezdősebességet biztosít. A hazai egyetemek közötti (Semmelweis ETK-ELTE) és a határon túli együttműködések ugyancsak emelik a kooperációnak, koncepció disszeminálhatóságának, a kollegialitás bensőségessé válásának lehetőségét.

 

Eredményeinket összefoglalva, az alábbi fő pontok emelhetőek ki:

  1. Egy horizontálisan és vertikálisan átívelő egészségfejlesztési programot alkottunk, mely hidat képez a felsőoktatási (elsődlegesen a pedagógiai és egészségtudományi) képzések, valamint az alap-, közép- és felsőfokú oktatás szintek között. Programjaink mindegyike egy közösen kidolgozott és lebonyolított felsőoktatási választható kurzusra épült a két Karon (ELTE TÓK és SE ETK), amelynek során megtörtént a képzők képzése. Ezt követően az általunk képzett kortársoktatók és kortárssegítők által, megadott szempontok szerint kidolgozott 4 tanórás iskolai egészségfejlesztési programokra került sor budapesti és vidéki helyszíneken óvodás kortól egészen a középiskolás korosztályig. A pályázati időszak alatt (ez alatt nem értve a Covid járvány időszakot) hozzávetőleg háromezer 4-18 éves gyermek, fiatal részére tartottak TANTUdSZ programokat az általunk képzett (125 fő) egyetemista és (36 fő) középiskolás kortársoktatók, kortárssegítők, a fent említett négy egészségfejlesztési témában. Összesen 14 hazai és 3 külföldi (marosvásárhelyi) közoktatási intézménnyel alakítottunk ki szakmai kapcsolatot.

  2. Kutatásetikai engedélyeket beszerezve, egészségfejlesztési témáinkat 4 fő témakör köré rendeztük: táplálkozás (benne egészséges folyadékbevitel programok); személyes és környezeti higiéné (benne kézhigiéné programok); lelki egészség (benne internetvilág, virtuális kapcsolatok és online veszélyek programok); valamint elsősegélynyújtás (benne alapszintű újraélesztés programok), melyek mindegyikéhez kapcsolódóan megjelentek, elfogadásra kerültek publikációk, illetve jelenleg is elbírálás alatt áll jónéhány publikáció. Kidolgoztunk egy longitudinális, programhatékonyságot mérő tudományos eszközrendszert mind a 4 témában, ezeket teszteltük az iskolai egészségfejlesztési programjaink során, majd ezek figyelembevételével módosítottuk a programjainkat.

  3. Kutatási témánkban hiánypótlónak számító önálló, 368 oldalas könyvet jelentettünk meg az Akadémiai Kiadó gondozásában (Feith HJ - Falus A. (szerk.) Egészségfejlesztés és nevelés. A kortársoktatás pedagógiai módszere elméletben és gyakorlatban. Akadémiai Könyvkiadó, 2019.). A projektünk eredményeképpen létrejött gyakorlati és kapcsolódó elméleti anyagokat az egész hazai tanár/tanítóképzés számára rendelkezésre bocsájtottuk, hiszen az említett könyvünk a MERSZ adatbázisban online formában is elérhető: https://mersz.hu/kiadvany/594/dokumentum/info 
    Ebben a könyvben tudomásunk szerint egyedülálló módon egy nagyon komplex, középiskolai és felsőoktatási hallgatók által kidolgozott, 160 tételből álló ún. egészségfejlesztési „receptgyűjteményt” hoztunk létre a kortársoktatásban résztvevő iskolai egészségfejlesztési programhoz kapcsolódóan, a négy fentebb említett egészségfejlesztési témában, korosztály specifikusan, mindenütt megadva az adott tevékenység célját, eszközigényét, módszertanát, tanulási formáját, valamint a játék, interaktív foglalkozás fejlesztési területeit.

 

A kutatás a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával, a Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program keretein belül valósult meg.

Köszönetünket fejezzük ki a HandInScan Zrt.-nek és az Ecolab-Hygiene Kft.-nek a kutatáshoz szükséges eszközök támogatásáért, valamint a TANTUdSZ Munkacsoport tagjainak, a programban résztvevő közoktatási intézményeknek, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, valamint az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar hallgatóinak, a programban résztvevő középiskolák kortársoktatói diákjainak.

 

Alkategóriák